Image

Jak poprawnie podłączyć i odpalić samochód z kabli rozruchowych? Wszyscy robią te błędy


Dobre kable rozruchowe


Przede wszystkim należy zaopatrzeć się w porządny sprzęt. Kable najtańsze, za ok 9zł są bardzo kiepsko wykonane co wpływa na to, czy samochód uda się odpalić czy nie. Warto zatem znaleźć kable, które nie kosztują majątku ale też nie są najtańsze z marketu - unikniemy ewentualnego spięcia. Taki kabel może się też mocno nagrzewać - identyczny przykład gdy zastosuje się słabej jakości i zbyt cienki kabel podczas remontu mieszkania.


Grubość, długość i jakość kabli rozruchowych


To są trzy najbardziej potrzebne parametry do sprawdzenia przed samym zakupem kabla. Najważniejsza jest grubość - im grubsze tym lepiej. Tanie zestawy mają bardzo często cienkie kable. Pamiętam, że Diesel musi mieć i tak grubsze kable - min 25mm, przy benzynie wystarczy 16mm. Długość też jest ważna - aby z nią nie przesadzić. Optymalna długość to max 3m - dłuższe kable stawiają większy opór i nie są najlepszym rozwiązaniem.


Ważnym parametrem kabli jest również jakość zacisków. Można je wyczuć w ręku - jeśli są lekkie, wygladają na tandetne - lepiej wybrać cięższe i bardziej masywne. Warto zwrócić na to uwagę, ponieważ może się zdarzyć że kiepskiej jakości zacisk może się odczepić w trakcie pracy - drgania silnika - i dotknąć drugiego przewodu i masy i wtedy już mamy wielki problem. Może dojść nawet do pożaru.


Podłączenia kabli rozruchowych


  1. Oczyść klemy akumulatora - to częsty błąd podczas podłączania. Druciana szczotka, szmatka - cokolwiek, by ewentualny osad nie stawiał dodatkowego oporu.
  2. Samochód, który ma sprawny akumulator pozostaw włączony silnik
  3. Podłącz czerwony kabel z klemy z oznaczeniem + w samochodzie, który ma sprawny akumulator.
  4. Podłącz czerwony + do samochodu z rozładowanym akumulatorem
  5. Podłącz czarny - do samochodu który ma sprawny aku
  6. Podłącz czarny - do masy. Może to by czarny metalowy - nie malowany element karoserii.


Poczekaj minutę, dwie by troszkę się naładował akumulator. Zwiększ obroty do ok 1500 - 2000 w samochodzie który ma sprawny akumulator. Następnie po ok 5-10min, spróbuj odpalić samochód. Nie katuj go też w nieskończoność - jeśli się nie uda po ok 20 minutach lub troszkę dłużej nie próbuj na siłę. Możesz skorzystać z boostera z Assistance. Jeśli jednak samochód ani drgnął - rozrusznik nie chodzi nawet po podłączeniu, bardzo możliwe że nie jest to akumulator wadliwy.


Pamiętaj, by nie podłączać akumulatorów o zbyt dużej różnicy pojemność - ogromny akumulator z SUV, do małego tico może nie jest najlepszym rozwiązaniem.


Oczywiście wszystkie przedstawione informacje to tylko wskazówki. Zawsze polecamy skorzystać z autoryzowanego Assistance z ASO i przeczytać najpierw instrukcję obsługi samochodu.

Zostaw komentarz